1993 | 18 februari – 21 mei 2018
Met ‘1993’ blikt Kranenburgh terug  op zijn allereerste tentoonstelling in (toen nog) villa Kranenburgh.

Do it like Droog - 25 jaar Droog Design | 18 februari – 21 mei 2018
Al 25 jaar signaleert en agendeert Droog belangrijke  maatschappelijke ontwikkelingen. Ter markering van het jubileumjaar brengt Droog iconische en minder bekende ontwerpen uit haar collectie bij elkaar in Kranenburgh.

Jaap Mooy. Noord-West  Zuid-Oost | 18 februari – 21 mei 2018
Kranenburgh eert de geengageerde autodidact Jaap Mooy (1915 - 1987) met een tentoonstelling. Samengesteld door Cees de Boer en vormgegeven door Jan van Toorn, met werk uit de collectie Kranenburgh en bruiklenen van collectioneurs  Jac en Miny Defauwes.

Jeanne Oosting Prijzen 2017 | 18 februari – 21 mei 2018
Charlotte Schleiffert (schilderen) en Arjan van Helmond (aquarel) wonnen in 2017 de Jeanne Oosting Prijs. Beide kunstenaars tonen een selectie uit hun werk in Kranenburgh.

Het geheim van Gestel | 3 juni – 30 september 2018
Jarenlang was een van de topwerken van schilder Leo Gestel slechts voor een enkeling te zien in een directiekamer, maar vanaf deze zomer mag iedereen genieten van ‘Portret van een vrouw’ uit 1913. Het schilderij is een genereuze, meerjarige bruikleen uit de bedrijfscollectie van NN Group, een internationale verzekeraar en vermogensbeheerder. Gastcurator Caroline Roodenburgh onderzocht welke plek het werk inneemt binnen het oeuvre van de grootmeester van de Bergense School. Ze neemt je mee in een tentoonstelling rondom de ongebreidelde experimenteerlust in kleur, vorm en thema van deze gedreven modernist.

Ans Wortel. Bohemienne in Bergen | 3 juni – 30 september 2018
De kunst van Ans Wortel (1929-1996) werd in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw bejubeld door critici en ze groeide uit tot een bekende Nederlander in radio- en tv-programma's. Twintig jaar lang woonde Wortel in villa Kranenburgh en hield ze de naam van het kunstenaarsdorp levend, tot ze moest vertrekken omdat het museum er kwam. Deze zomer maakt Kranenburgh het goed en wordt een deel van het museum weer haar atelier. Met haar vrijgevochten kunstenaarsgeest was ze wars van regels en trok ze zich nergens iets van aan; Ans Wortel was een levenskunstenaar pur sang.

In het rijke groen rondom Kranenburgh zien en horen we regelmatig de Vlaamse gaai, de grote bonte specht, de mus, de merel, de houtduif, de buizerd, de uil en ga zo maar door. Schrijver en tentoonstellingsmaker Hanne Hagenaars inventariseert in deze tentoonstelling onze groeiende liefde voor vogels. Bijna ieder mens houdt van vogels; misschien zijn we zelfs wel jaloers op dit gevederde wezen. Om met zoveel gemak door de lucht te kunnen suizen zou het stressniveau van onze levens een stuk doen dalen. Vanuit het vogelperspectief zouden we met perfecte afstand naar aardse zaken kunnen kijken, waarbij alledaagse beslommeringen prettige, marginale proporties aannemen. In vroegere tijden lazen vogelwichelaars  voor de leiders van het land de actuele vlucht van vogels zodat zij een juiste beslissing konden nemen. Tegenwoordig lijken we geen wichelaars meer nodig te hebben. Maar de vogel blijft onze bondgenoot, zijn gefluit is als een tikje op onze ziel. Een tentoonstelling met werk van Lucebert, Lisa Couwenbergh, Daan van Golden tot en met Emo Verkerk en Danielle van Ark, naast oude tekeningen en gravures over de relatie tussen de mens en zijn vriend met veren.

BLOOT - het kwetsbare lichaam |  14 oktober 2018 – 3 februari 2019
‘Bloot zijn is jezelf zijn, naakt is zo gezien worden door anderen’, aldus kunstcriticus John Berger (Ways of Seeing). Gastcurator Thomas Widdershoven bevraagt in de tentoonstelling Bloot onze relatie tot het naakte lichaam dat, blootgesteld aan de grilligheid van tijd, smaak en zeden, nu eens wordt ervaren als ideaal en bevrijdend, en dan weer als uitdagend en aanstootgevend. Bloot wordt een grote tentoonstelling over een groot thema dat tegelijkertijd minimalisme in zich draagt. Widdershoven laat je kijken naar Bergense School-naakten in het bos, streakers in de 70ties, naakt in reclame, tienerselfies en #MeToo anno nu. Widdershoven is ontwerper bij Thonik, de studio die huisstijl en logo van Kranenburgh vorm gaf. Hij was creatief directeur van de Design Academy Eindhoven en als curator betrokken bij een viertal tentoonstellingen in het Van Abbemuseum in Eindhoven.