We openbaren onze ziel en zaligheid op Facebook en Instagram, maar blote tepels zijn er strikt taboe. Perfect gefotoshopte lichamen op televisie, in bladen en online maken ons onzeker over het eigen lijf, ongemakkelijk zelfs. Beeldmaker Thomas Widdershoven (thonik) maakt als gastcurator de tentoonstelling BLOOT waarin hij ons lichaamsbeeld en onze kijk op bloot onder de loep neemt.

To be naked is to be oneself

Niemand heeft het treffender verwoord dan de bekende Britse schrijver en kunstenaar John Berger: “To be naked is to be oneself. To be nude is to be seen naked by others” (Ways of Seeing, 1972). Bloot zijn is jezelf zijn, naakt is zo gezien worden door anderen. Widdershoven hanteert Bergers citaat als motto bij de tentoonstelling en gaat de uitdaging aan: “Ik wil op zoek naar het grijze gebied waar het vrijwel onmogelijk wordt om voorbeelden in te delen in goed of slecht; seksueel of niet-seksueel, shockerend of niet.”

De tentoonstelling beslaat de gehele nieuwbouwvleugel en laat werken zien van meer dan vijftig hedendaagse kunstenaars en ontwerpers. Lang niet alle kunstwerken tonen letterlijk bloot, maar ze verhouden zich wel allemaal tot de hedendaagse verwarring over de naakte waarheid. In alle open- en eerlijkheid wordt de condition humaine, onze menselijke ongemakken en kwetsbaarheid, blootgelegd. Bij de tentoonstelling ontwikkelt Kranenburgh een uitgebreid randprogramma, met name voor scholieren en studenten.

Deelnemende kunstenaars

Atelier Van Lieshout | Anthon Beeke | Herbert Behrens | Caspar Berger | Eva Besnyö (HU/NL) | Alexandra Bircken (DE) | Melanie Bonajo | Yi-Fei Chen (TW) | Lois Cohen en Indiana Roma Voss | Matthew Day Jackson (USA) | Michèle Degen (CH) | Rineke Dijkstra | Hans Eijkelboom | Mandy den Elzen | Kim van Erven | Alicia Framis (ES) | Lucy Glendinning (GB) | Daan van Golden | Olivier van Herpt | Bora Hong (KR) | Fleur Hulleman | Ata Kandó (HU) | Billie van Katwijk | Laetitia Ky (CI) | Duran Lantink | George Maciunas (LT) | Thomas Mailaender (FR) | MAISON the FAUX | Reineke Otten | Nam June Paik (KR) | Antje Peters (DE) | Bas Princen | Deborah de Robertis (LU) | Maria Roosen | Fernando Sánchez Castillo (ES) | Sanne Sannes | Viviane Sassen | Wim T. Schippers | Jan Schoonhoven | Yinka Shonibare (GB) | Giulia Soldati (IT) | Elisabet Stienstra | Berend Strik | Julius Thissen | thonik | Oliviero Toscani (IT) | Ulay (DE) | Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek | Roy Villevoye | Hongjie Yang (CN) | John Berger (GB) | Wim Crouwel | Max Kisman | Hans Wolf | Butt Magazine | Easy period (CA) | Extra Extra Magazine | Fantastic Man Magazine | Glamcult | Permanent Food magazine: Maurizio Cattelan & Paola Manfrin (IT) | Suck. First European Sexpaper | The Virgin Sperm Dancer | Yoni

Thomas Widdershoven

Thomas Widdershoven (1960) geeft samen met Nikki Gonnissen al 25 jaar leiding aan designbureau thonik in Amsterdam. Thonik bedacht talloze reclamecampagnes, identiteiten en huisstijlen voor onder meer Museum Kranenburgh, Centraal Museum Utrecht, Museum Boijmans Van Beuningen, de VPRO en het Holland Festival. Widdershoven was creatief directeur van de Design Academy Eindhoven en stelde een aantal tentoonstellingen samen in het Van Abbemuseum. Hij maakt BLOOT samen met assistent-curator Marie Stel en vormgever Tariq Heijboer.

Klik hier voor de uitzending van Opium op NPO Radio 4 met Thomas Widdershoven. 

Podcast 

Meer horen over de tentoonstelling? Caspar Stalenhoef maakte een podcast bij BLOOT - het kwetsbare lichaam. De podcast is verkrijgbaar aan de entreebalie, maar beluister hem hier: