Opgelet: Museum Kranenburgh is gesloten van 9 - 20 april vanwege ombouw van tentoonstellingen | Attention: Museum Kranenburgh is closed 9 - 20 April due to change of exhibitions

Melding sluiten

Het Sterkenhuis - Van boer tot badgast

Vanaf zaterdag 15 april is in Museum Het Sterkenhuis de tentoonstelling Het verhaal van Bergen – Van Boer tot badgast te zien. Verhalen uit de rijke geschiedenis van Bergen en Bergen aan Zee worden in deze tentoonstelling verteld én ingekleurd met verrassende objecten, oude prenten, kaarten en bijzondere textiele stukken uit de Sterkenhuis-collectie. De tentoonstelling is te zien tot en met 29 oktober 2023.

Poster 'Het verhaal van Bergen - van boer tot badgast. Ontwerp: Geer Roobeek.

Niet in steen gebeiteld

Met deze tentoonstelling wil museum Het Sterkenhuis de mogelijkheden verkennen om het verhaal van Bergen op een eigentijdse en meer permanente manier te presenteren. De geschiedenis van Bergen en Bergen aan Zee is niet in steen gebeiteld, tegelijkertijd beslaat ze vele eeuwen. In Van boer tot badgast worden de bezoekers daarom uitgenodigd hun eigen ideeën en verhalen hierover te delen met het museum.

Van Heerlijkheid Bergen tot toeristische trekpleister

Tot het begin van de twintigste eeuw is de Heerlijkheid Bergen een boerendorp. Daarna groeit het uit tot een prachtplek voor zijn bewoners, een magneet voor kunstenaars en een idylle voor recreanten en toeristen. Het heeft zijn snelle ontwikkeling vooral te danken aan de durf en invloed van persoonlijkheden als Jacob Van Reenen, burgmeester van Bergen van 1885-1923, en zijn vrouw Marie Van Reenen-Völter, die in vele verhalen voorkomen. Die verhalen komen tot leven in de  grote en veelzijdige collectie van historisch museum Het Sterkenhuis in het gelijknamige rijksmonument uit 1655, middenin de oude dorpskern.

Hans van Dranen, 'De voert in Bergen', 1976. Foto: Geer Roobeek.

Hoogtepunten uit de collectie

Een vitrine toont de mooiste kledingstukken uit 1720, 1820 en 1920. En er is méér aandacht voor textiel, waarvan Het Sterkenhuis veel unieke stukken in zijn collectie heeft, zoals bijzondere kinderkleding en attributen. Getoond worden prenten van onder meer pionier Job Graadt van Roggen (1867-1959) naast werk van andere Bergense School-kunstenaars, historische kaarten maar ook het intrigerende werk van achttiende-eeuwse tekenaar Pieter Ellen ontbreekt niet. Er is aandacht voor de oorlog van 1799 die in Bergen plaatsvond, maar ook voor het roemruchte Ontzet van Alkmaar en zijn desastreuze gevolgen voor Bergen, waarvoor dit jaar bredere aandacht in de regio (350 jaar geleden) is. Kortom, een tentoonstelling vol spannende verhalen, kunst en kijkplezier.