Met nieuw én bestaand fotowerk nodigt Awoiska van der Molens solotentoonstelling TEMPUS je uit om stil te staan en de tijd te vergeten. TEMPUS is vanaf 17 februari tot en met 10 juni 2019 te zien in de Rabozaal van Museum Kranenburgh.

Landschap

De afgelopen tien jaar legde Van der Molen de natuur vast. De zwart-wit foto’s van bergen, bossen en wateren zijn geabstraheerde weergaves van de landschappen die ze opzoekt en ondergaat in afgelegen gebieden. Ze pelt deze mentaal af, laag voor laag, op zoek naar de essentie van de plek en het moment. De ervaringen die ze opdoet tijdens deze hoogstpersoonlijke zoektochten vinden hun vertaling in haar analoog gemaakte beelden. Zonder titels of plaatsaanduiding blijven de gelatine zilverdrukken open voor verschillende interpretaties. Het verlangen naar een waarachtige kern in zowel de natuur als de mens zelf, is universeel en diep-menselijk. Oog in oog met de schijnbaar onaangetaste landschappen van Awoiska van der Molen kunnen we evenmin om associaties met puurheid, ongereptheid en oorspronkelijkheid heen.

Tijd

Het werk van Awoiska van der Molen is geworteld in de traditie van de analoge fotografie. De foto’s worden met de hand afgedrukt in de donkere kamer, waar de intieme, arbeidsintensieve opeenvolging van trage processen zich voortzet. De vaak donkere barietprints van Van der Molen tonen mysterieuze contrasten tussen duisternis en licht. Noties van tijd, ruimte, en afstand lijken niet te bestaan. Van de beelden gaat een opmerkelijke roerloosheid uit. De schijnbaar onbeweeglijke eeuwigheid van de landschappen waar Van der Molen verblijft is voelbaar in de uiteindelijke foto’s. Haar werk raakt aan ons verlangen naar iets onveranderlijks: een gedroomde zekerheid over iets dat altijd zal blijven, in een wereld waarin veel op losse schroeven lijkt te staan.

Awoiska van der Molen

Awoiska van der Molen (Groningen, 1972) woont en werkt in Amsterdam. Haar werk was te zien in onder andere Pier24 Photography in San Francisco, Huis Marseille in Amsterdam, Victoria and Albert Museum in London, FoMu in Antwerpen en Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Haar eerste grote solotentoonstelling was in Foam Fotografiemuseum te Amsterdam in 2016.

TEMPUS is mede samengesteld door Marie Stel.

Podcast

In de onderstaande podcast vertelt Awoiska van der Molen hoeveel tijd ze voor haar fotografie neemt, maar ook dat er belangrijke aspecten van haar werkwijze in de duisternis blijven.

Luister de podcast via Spotify, Apple Podcasts of hieronder.